Eksamen

I de kommende uger venter de mundtlige eksamener for de fleste unge mennesker i 9. og 10. klasse.
Læseferie og eksamensperiode er ofte en tid med blandede følelser og masser af op- og nedture.
Frihed, dårlig samvittighed, nervøsitet, forventninger og ambitioner går hånd i hånd i denne periode.

De fleste vil naturligvis gerne præstere så godt som muligt til eksamen, men hvordan griber man egentlig det der eksamen an?

Jeg har forsøgt at lave en liste med tips og gode råd til eksamen herunder. Listen indeholder mange punkter, og man kan ikke fokusere på det hele på en gang. Udvælg et par punkter, som passer til dig og dine udfordringer og prøv dem af til din næste eksamen, så bliver du klogere på, hvad der virker for dig.

Og husk så IKKE at gøre eksamen til hverken mere eller mindre, end den er. Hvordan du præsterer lige nu og her fortæller intet om, hvilke kvaliteter du rummer som menneske .

 

Forberedelse til eksamen

 

  1. Hav fokus på det du kan gøre noget ved. Det er for sent at ærgre sig over det, hvis du ikke har fulgt nok med i timerne. Hav i stedet fokus på det, som du kan påvirke nu- nemlig din forberedelse til eksamen.
  2. Læs op på pensum – læg gerne en realistisk læseplan. Det er vigtigt også at holde fri ind imellem.
  3. Hav realistiske forventninger. Brug lidt tid på at tænke over hvilket resultat du (realistisk set) kan forvente til eksamen. Er det et fag, som du er fagligt stærk/ svag i? Hvordan har din arbejdsindsats været i løbet af skoleåret? Osv. Hvis du har U-realistiske forventninger dig selv og dit resultat, kan du nemlig komme til at føle et større pres til selve eksamen, og det kan gøre dig mere nervøs. Så vær ærlig over for dig selv – Er det realistisk at regne med at score et 12 -tal? Eller er det mere realistisk at forvente et 7 -tal?
  4. Øv dig på dit oplæg. Sig det højt for dig selv. Når du siger det højt, kan du nemlig høre, om det, du siger, lyder rigtigt. Hvis du har tid, så øv dig gerne så mange gange, at du kan oplægget udenad. Det giver dig overskud inde til eksamen.
  5. Forestil dig eksamenssituationen. Fra du kommer ind ad døren, til du går ud igen. Hvad er din plan? Hvad gør du? Hvad siger du? Osv. At have en plan og at have gennemtænkt situationen kan komme dig til gode til selve eksamen, hvor en plan fx kan hjælpe dig tilbage på sporet, hvis klappen går ned.
  6. Tal dig selv op! Sig til dig selv at du kan, og at du har styr på det – For selvfølgelig kan du det! 🙂

Selve eksamen

 

Jeg plejer at sige til de elever, som jeg laver eksamensforberedelse sammen med, at de skal se eksamen som et slags skuespil, hvor man er på scenen i den tid, som eksamen varer. Og i de minutter handler det så om at spille spillet så godt som muligt. Det gør man b.l.a. ved at virke sikker og udstråle overskud. Hvordan du gør det, kan du læse mere om herunder.

Og husk så, at det er helt naturligt at være nervøs. Det viser blot, at man er engageret i det man laver.

  1. Gør et godt førstehåndsindtryk. Hils og giv hånd til lærer og censor. Præsenter dig selv. Husk at smide tyggegummiet ud inden du går ind.
  2. Forsøg at give indtryk af, at du er sikker og har styr på det. Det gør du b.l.a ved at tale højt og tydeligt og ved at have øjenkontakt med både lærer og censor.
  3. Hvis du er meget nervøs, så træk vejret dybt et par gange, så slipper nervesystemet sit greb om dig, og du kan igen tænke mere klart. Det kan også hjælpe at rette sig godt op i stolen og placere begge fødder i gulvet, så du har jordforbindelse. At sidde ret op signalerer også sikkerhed og overskud.
  4. Når du har præsenteret dig selv, og det er tid til at gå i gang med selve eksamen, så tag gerne ordet. Det viser overskud, sikkerhed og selvstændighed. Præsenter dit oplæg og din disposition/plan og fortæl hvilke punkter/ emner, du vil komme ind på. Det viser, at du har overblik og er forberedt, og du får mulighed for at styre samtalen ind på det, som du gerne vil tale om. Skulle klappen gå ned i løbet af eksamen, så vend tilbage til din disposition/plan og fortsæt derfra.
  5. Du må gerne bede censor eller lærer om at gentage et spørgsmål, hvis du ikke forstår det. Du må også gerne sige: “At det skal jeg lige tænke over” hvis du har behov for at tænke dig om, inden du svarer. Det viser kun, at du reflekterer over spørgsmålet.
  6. Sørg for at få fortalt alt det du kan, og lad være med at fokusere på det, du ikke kan. Det kan sagtens være en god præstation, selvom du ikke kan svare på alle spørgsmål. Mangler du at fortælle noget, når tiden er ved at være gået, så fortæl hvad du gerne ville have været inde omkring, før du går ud. Det viser lærer og censor, at du kan mere, end det du har fortalt, men at du ikke kunne nå at vise det.
  7. Husk at lærer og censor er dine “MED-spillere”. De er også kun interesserede i, at du klarer dig godt.

Til slut vil jeg lige minde dig om, at din fremtid bliver meget mere præget af, hvem du er som menneske, og af hvordan du handler end af en bestemt karakter i et bestemt fag.

Held og lykke derude!

Jeg hepper på dig!

Husk at Læringsveje.dk tilbyder professionel eksamenshjælp udført af læreruddannet konsulent. Det kan du læse mere om her.